Bij het ontwerpen van een schoenenlijn is het essentieel om naast de juiste materialen en leesten ook goed na te denken over de doelgroep van uw project. Voor welk doeleinde of het uitoefenen van welke activiteit zou u schoenen willen ontwikkelen? En waar in de wereld zou u deze dan graag op de markt willen brengen? Er zijn duidelijke verschillen te zien als we kijken naar welke schoenen er populair zijn in verschillende delen van de wereld.
Welke doelgroep past bij uw schoenenlijn?
Het goed inlezen over de juiste doelgroep geeft u de mogelijkheid om een succesvolle schoenenlijn te laten ontwikkelen. Hoe goed de kwaliteit van de schoen ook is, een verkeerde markt zorgt voor een slechte verkoop. In Duitsland wordt er bijvoorbeeld eerder voor een comfortabel model gekozen, terwijl ze in Italië vaker voor een stijlvolle schoen gaan. Wat moet u weten over de uiteenlopende schoenvoorkeuren in de wereld? Hieronder vertellen we u onze ervaringen.
Zuid-Europa
In Zuid-Europa zien we vaak dat er wordt gekozen voor stijlvolle en meer elegante schoenen. Elegante schoenen worden hier niet alleen tijdens formele gelegenheden gedragen, maar hebben ook in de vrije tijd de voorkeur. Onder de vrouwen wordt er vaker dan in de rest van Europa gekozen voor een (hoge) hak en hoge kwaliteit van de materialen is belangrijk. Daarnaast zorgt het warme weer ervoor dat sandalen en slippers niet te missen zijn in de schoenenkasten. De laatste jaren wordt de zogenaamde grove ‘dad’ sneaker steeds populairder aangezien de Italiaanse modehuizen steeds extremere modellen uitbrengen.
Scandinavië
Wilt u graag een schoenenlijn ontwerpen die de harten steelt in Scandinavië? Dan is het van belang om schoenen van uitstekende kwaliteit te ontwikkelen. In dit deel van Europa besteden mensen veel van hun tijd in de natuur. Comfort, warmte, duurzaamheid, een goede zool en het liefst waterdicht is wat we veel zien. Binnenshuis maken de schoenen al snel plaats voor sloffen en warme sokken gemaakt van natuurlijke materialen zoals wolvilt of gerecyclede materialen.
Nederland en Centraal-Europa
In deze landen staat modieus comfort ook voorop. De modelontwikkeling loopt in Nederland vooruit in vergelijking met de rest van Centraal Europa. De Nederlandse consument durft het dragen van vooruitstrevende modellen en kleuren al in een vroeg stadium van het modebeeld aan.
Centraal Europa staat over het algemeen bekend als het werelddeel waar mensen zich steeds meer casual kleden, ook in formele aangelegenheden. Sneakers worden hier vaker gedragen en hakken worden vervangen door platte loafers.
Verenigd Koningrijk
In het Verenigd Koningrijk zien we een duidelijke splitsing tussen het zakelijke leven en de vrije tijd. Over het algemeen heeft de midden- en hogere klasse een conservatieve kledingstijl, wat betekent dat ze hier ook graag gaan voor elegante schoenen in formele aangelegenheden. Deze schoenen zijn dan wel van hoge kwaliteit. Het grootste deel van de samenleving geeft niet veel geld uit aan hun schoenen, en is niet zo bezig met kwaliteit. Het is daarom niet gek dat Britse vrouwen voor in hun vrije tijd vaak niet meer dan €50 uit willen geven aan een paar schoenen. Het is dus belangrijk om te weten welk deel van de bevolking uw doelgroep zal zijn.
Noord-Amerika
In Amerika ligt voor het grootste deel de voorkeur bij een comfortabel kledingstijl met de nadruk op comfort. Grove sneakers onder een wijd casual pak is heel normaal. De herenschoenen op werkvloer moeten vooral lekker lopen en de uitstraling neemt men iets meer op de koop toe. Voor de dames zijn dat comfortabele instappers en sandalen en laarsje met fijne voetbedden. European design & quality wordt in Amerika steeds meer gewaardeerd en geassocieerd met kwaliteit.
Laat u adviseren door Van den Breekel
Zou u graag een goed lopende, vooruitstrevende schoenenlijn willen opzetten en bent u benieuwd op welke markt u het beste in kunt spelen? Vraag ons dan om de nodige informatie! Dankzij onze jarenlange ervaring kennen wij de schoenenwereld van binnen en van buiten. Neem gerust contact met ons op voor waardevol advies. Wij denken graag met u mee bij het realiseren van uw schoencollectie.