Dromen over een eigen onderneming is vaak makkelijker dan het daadwerkelijk opzetten ervan. Wij weten er alles van. Misschien is de inspiratie aanwezig, maar heeft u geen idee waar u moet beginnen. Toch is het erg zonde om een goed idee daarom links te laten liggen. In deze blog helpen we u graag een handje op weg, en zetten we een paar belangrijke stappen op een rij waar u rekening mee moet houden tijdens het opzetten van een schoenenmerk.
Schrijf een businessplan
Wat voor onderneming u ook wilt opzetten, het begint bij een plan. Het is essentieel om voor uzelf duidelijk te hebben waar u heen wilt werken. Wat is het idee? Wat is het doel? Wie is de doelgroep? Hoe ga je die bereiken? Het is de bedoeling dat u in het plan zo nauwkeurig mogelijk beschrijft wat u wilt bereiken, zodat het idee een concreet plan wordt. Vergeet in uw plan niet de begroting mee te nemen. Door het voorbereiden van het kostenplaatje kunt u een realistische start maken.
Merk en marketing
Een schoenenmerk opzetten is een heel concreet product. Het is belangrijk om een pakkende naam te kiezen die snel onthouden wordt en (het liefst) nog niet bestaat. Extra tip: check hoe veel voorkomend deze naam is op sociale mediakanalen en kijk eerst of de domeinnaam nog vrij is. Zo voorkomt u teleurstellingen en bent u er zeker van dat deze naam niet dertien in een dozijn is.
Als u dit duidelijk heeft kunt u beginnen aan de marketingstrategie. Het merk duidelijk in beeld hebben is belangrijk. Waar staat het merk voor? Is er een rode lijn in het schoenenmerk? Welke verandering wilt u op de markt brengen in tegenstelling tot concurrerende schoenenmerken? Wie heeft er behoefte aan dit schoenenmerk? Ga na welke positionering u tegenover uw concurrentie wilt hebben en wat de mediakanalen gaan zijn waarop u uw doelgroep kunt bereiken. Als dat allemaal helder is, kunt u gaan plannen wat u wilt communiceren en wanneer.
Begin met ontwerpen
Bij het ontwerpen van een schoenenlijn kunt u uiteraard het eerste schetswerk zelf doen, maar moeten er uiteindelijk ontwerpen op tafel komen die de productie op kunnen starten. Hiervoor heeft u een partner nodig die geschikt is voor de samenwerking en dus de productie voor u kan verzorgen. In deze fase is het belangrijk dat u uw idee goed kunt vertalen zodat de juiste producent wordt gekozen voor de specifieke maakwijze. Via Google is het eenvoudig om schoenproducenten te vinden, al zien we vaak dat deze fabrikanten niet open staan om u op een kleinschalig wijze te helpen bij het starten van uw eigen schoenenmerk. Het is zonde om een samenwerking aan te gaan waarin veel tijd en geld zit terwijl er geen eindproduct op tafel komt. Van den Breek wil dit voorkomen door u vooraf duidelijk te informeren over de mogelijkheden. In combinatie met uw wensen en doelen komen we samen tot een conclusie, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Wij nemen deze zorgen uit handen en zorgen dat uw idee bij onze juiste partner wordt geproduceerd.
Creëer een prototype
Het begin van een schoenenlijn is het eerste prototype. Dit is de allerbelangrijkste fase van de ontwikkeling van uw eigen schoenenmerk. In deze fase gaat de meeste tijd en kosten zitten. In deze fase staat het uitwerken van ontwerpen in echte schoenen centraal. Vanuit de prototypes is het mogelijk de uiteindelijke samples te produceren zoals u had voorzien. Als alles in orde is kan de productie beginnen en kunnen we u verder begeleiden met het opzetten van uw eigen schoenenmerk!
Schoenenlijn produceren bij Van den Breekel
Bij Van den Breekel worden we enthousiast van creatieve ideeën en maken we graag samen een plan van aanpak voor uw nieuwe collectie, inspelend op de laatste trends en ontwikkelingen. Neem gerust contact met ons op zodat we de mogelijkheden voor de productie van uw nieuwe collectie kunnen bespreken. Wie weet zitten we snel rond de tafel om uw schoenenmerk te kunnen realiseren.